Bluffmaten

I dagens aftonbladet tar dom upp Bluffmaten, jag har köpt boken och kommer att läsa den när bara tid finns över.

Ett par citat som iallafall gör mig äcklad:

Odlad - rosa lax

  En kombination som inte går ihop. Odlad lax är av naturen grå, men klassas som hopplös att sälja. Därför färgas den. Välj i stället kravgodkänd lax utan färgämnen.

Skinka

  Skinka består av sönderhackat muskelkött från grisben, som har blandats i en stor tumlare tillsammans med bland annat aromämnen, vatten och konserveringsmedel. Vill charkföretaget få den att se mer äkta ut lägger man

ibland en fettrand runt formen. Att köpa över disk är ingen garanti för att skinkan håller måttet. Dock är sannolikheten större för rökt än kokt.

Hur lurad har inte jag blivit? Tack Matakuten för att ni belyst hur mkt tillsatser det är i produkterna på butikshyllan. Från och med nu ska jag lusläsa på förpackningarna och framförallt bojkotta halvfabrikat! Nu är vi duktiga på att laga vår mat från grunden men man kan alltid bli bättre!

Artikeln finns här: http://www.aftonbladet.se/matvin/article3740388.ab


Kommentarer
Postat av: Emma

Kan tipsa om boken "Hemlige Kocken"

2008-11-11 @ 22:37:45
URL: http://twentysomething.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0