Med kolik i bagaget

Sorry för dåligt uppdaterad blogg, dock har jag aldrig haft så många besökare som nu. Märkligt!

Vi har fått fröken Kolik på besök. Eller kolik vet jag inte om det är, för kriterierna är tre timmars skrik per dygn. Cornelia skriker kanske inte tre timmar men varje kväll startar hon med ett missbelåtet gnyende som på en stund övergår till ett panikartat "rädda mig" skrik. Smärtsamt som mamma!

Skrikstunden avslutas med att Cornelias mage verkar komma igång, det sprakar och brakar och därefter är hon relativt nöjd och lugn.

Som mamma står man intill, andas ut, funderar på om man ska ha en annan strategi nästa gång. Men då är ju problemet att vi inte har någon plan, vi har ingen strategi - vi bara panik-kämpar med skriket.

Nu är undertecknad satt på diet, inte fettfattig, inte heller den populära kolhydratsfattiga dieten. Här talar vi kolikdiet vilket innebär initialt uteslutande av gasbildande livsmedel såsom lök, vitlök och kål samt starka kryddor. jag och maken gick i icabutiken tidigare idag och funderade på vad vi nu skulle äta. Egentligen är det ju inte så märkvärdigt att plocka bort lite lök och kryddor, men för en som toppar varje måltid med en matsked sambal oelek är det som att mista vällingen för ett litet barn.

Nåja, nu ska inte jag klaga. Det är för Cornelias skull jag nu testar detta. Och i slutändan även för mig själv. För kolik, magknip eller vad det nu är, är inget jag vill ska stanna i vårat hem så länge. Och innebär det att jag ska äta barnmat i några månader så är det banne mig värt det!

Kommentarer
Postat av: Idril

Been there! Mina tips: Drick mycket kamomill-te helst en kanna om dan, går att dricka varmt, ljummet el kallt. Går över i bröstmjölken och lugnar lilla magen. Om du ammar, amma max en gång per timme. Pumpa ut den första tunna mjölken som gärna retar tarmen, eller blockamma= börja amma från det bröst hon åt från sist (man kan sätta tex en hårsnodd runt handleden för att komma ihåg vilket bröst det var)och fortsätt sedan på det andra bröstet tills hon är mätt. När hon har ont kan du pröva att försiktigt trycka upp hennes ben mot bröstkorgen för att hjälpa ut gaserna. Bär henne på mage över armen, som en tiger i ett träd om du fattar. Babymassage är kanon! Hoppas ni får ordning på lillans mage snart!

2009-11-23 @ 22:31:45
Postat av: Idril

Sorry, klart du ammar. Annars skulle du ju inte behöva hålla kolikdiet. Av sömnbrist blir hjärnan lite luddig...

2009-11-23 @ 22:35:13
Postat av: Åsa

Vi har precis samma problem med Alva...nyttigt att läsa vad du har och får för tips! Hoppas båda brudarna snart slipper detta magknip för det är verligen hjärtskärande då de skriker och man inget kan göra åt det.

2009-11-25 @ 11:20:22
URL: http://kanotvagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0