Inte så light längre

Okej, jag erkänner! Jag har nog fallit för fetträdslan och stirrat mig blind på fettprocent, handlat allt där det stått light eller lätt, fettsnål och sockerfritt. För är det lätt så är det ju lite bättre.

Produkter som vispgrädde och orginal cremefraiche har inte hamnat i min kyl på jag vet inte hur många år. Men just nu känner jag mig väldigt splittrad. Kan det vara så enkelt att jag från barnsben blivit intutad med inkorrekt information? Jag har alltid blivit lärd att hålla mig till fettsnål, nyckelhålsmärkt mat, light är toppen. Kanske beror detta på att min mamma i alla år bantat och lightprodukter därför handlats hem i hopp om ett lite bättre samvette.

Nu måste jag tydligen tänka om - totalt! Det är svårt, Jag har svårt att se mig leende vid spisen stekandes i smör, ska det verkligen vara okej? Enligt gårdagens debatt i Kalla Fakta ska det tydligen vara så, smör och vispgrädde är grejen ihop med protein och grönsaker. Jag känner att jag måste läsa på mer, för gårdagens fettdebatt gjorde mig bara förvirrad...


Kommentarer
Postat av: Miss Pinky

Jag har testat LCHF-dieten och måste säga att den funkade kanonbra för min stackars IBS-mage som inte tål fibrer i alltför höga mängder. Så för mig är det tämligen enkelt att avstå pasta mm. eftersom jag mår så mycket bättre utan (hello, instant gratification!). Däremot är det knepigare med fettet, det går bara inte! Jag tycker inte att det smakar gott med en massa extrafett på maten (bara tanken på att hälla kokosfett i kaffet får det att vända sig i maggen!) så jag kör nån halvhelig variant istället - inga lightprodukter men i samma mängder som tidigare.



En tanke bara apropå ditt tidigare inlägg om fuskmaten - kolla för skojs skull vad alla lightprodukter innehåller, förvånansvärt mycket tillsatser ska du se. Det har varit ett jättestort incitament för mig att börja använda t.ex. grädde och smör - det ska vara så naturligt och oraffinerat som möjligt, våra kroppar är inte gjorda för att bryta ned alla konstiga ämnen och molekylkedjor som finns i maten idag.

2008-11-17 @ 09:22:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0