Fel, fel, fel...

Jag har hört Magnus Härenstams ettriga "fel, fel, fel" eka i mitt huvud nu under förmiddagen. Blev så upprörd att jag var tvungen att göra mig två rejäla ostmackor och frossa. Jag har sträckläst Michael Thurmonds andra bok,  med fokus på motion och allt jag gjort har varit helt galet.

Enligt mr T är den optimala förbränningsträningen promenader, löpning eller intervallträning med lämplig puls enligt hans beräkninngar. Det får inte vara för jobbigt, i lämplig takt är det bästa. Viktigt är också att äta 30 min före träning och aldrig träna på fastande magen.

big no-no listan brand träningsformer hittas trappmaskiner, elliptiska maskiner, stegmaskinger, roddmaskiner, cirkelträning, spinning... med flera. Anledningen? Jo, dessa maskiner är jättebra träning om man är ute efter övningar som är bra för hjärta och kärl men värdelösa när det gäller fettförbränning. Anledningen enligt mr T är att dessa träningsmetoder gör att kroppen får arbeta alltför intensivt och detta gör att kroppen förbränner socker och inte fett.

Så, vad har då jag gjort det senaste året? Jag har stått där på den j-kla crosstrainern, svetten har svidit i ögonen och pulsen varit skyhög. Ben som spagetti efteråt men jag har hela tiden tänkt "det här förbränner riktigt bra". Fel, fel, fel!

Idag är jag bitter, jag hade kunnat tagit underbara promenader ute i skogen istället, gått och kikat på träden och njutit av den friska luften. Nej, nej, istället har jag inandats gubbsvett och unkna träningskläder.

Muntert!

Imorgon börjar jag promenera istället, jag tror på mr T!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0