Min svärmor & jag...

Min svärmor är lite knepig, eller, lite var verkligen en underdrift. Ständigt får jag bita mig i tungan för att inte säga det jag egentligen tycker och tänker. Hon vill egentligen väldigt väl men det blir så jäkla fel.

Varje gång vi reser bort bor hon i vårat hus och är hundvakt. Hon börjar med att städa hela huset, torka fönster, golv och dammtorka. Kvittar om jag städat dagen innan vi åker, hon hittar alltid nya ställen att städa på. Fine, det gör mig egentligen inte så mycket... Om det inte vore för att hon dessutom passar på att möblera om lite, flytta saker och ting på nya platser. Blommorna byter plats i fönstren, ljusstakar omplaceras, tandborstkoppen hamnar till höger om handfatet istället för till vänster där det alltid stått.

Varför hon gör så förstår jag inte, jag menar, det kan väl ändå inte vara så illa att hon glömmer var saker stått och därmed hittar en ny placering? Tror inte det, hon har nog helt enkelt kommit fram till att hennes placering är betyligt mer passande än vår normala.

Sen har vi trädgården... Okej, vi har ingen prisvinnande trädgård, den är fortfarande under planering men det hindrar inte svärmor från diverse utsvävningar.
För det första passar hon på att norpa lite av trädgårdens magra innehåll emellanåt. Ifjol ryckte hon upp halva vår rabarber och tog med sig hem, härom veckan grävde hon upp både fint prydnadsgräs samt ett antal jordgubbsplantor.
Inte nog med det, dessutom planterar hon saker och ting här. Jag höll på att bryta samman när hon glad i hågen visade upp ogräset hon planterat i trädgården. Hon hade hittat ett gäng blommor efter vägen som var sååå fina och dom skulle planteras. Hallå, prästkragar är ogräs och hör inte hemma i ett stenparti med stenväxter. Måste smuggla bort dessa inom kort.

Så fortgår det här på vår gård, i helgen hade jag gjort iordning några pallkragar där jag iordningsställt en fin kryddträdgård. Valde att spara en del av kryddträdgården för att shoppa lite fler kryddor. När jag kom hem förvarnade maken mig om att jag skulle bli arg - svärmor hade grävt upp ett gäng jordgubbsplantor och planterat. *suck*

Okej, egentligen är det bara materiella ting, det värsta av allt är att hon inte talar om sitt kommande barnbarn. Som att hon tiger bort sitt kommande barnbarn. Hon är inte barnkär, men liiite glädje och förväntan kunde hon väl visa. Detta kanske blir hennes enda barnbarn, varför inte någon fråga, kommentar, fundering... Nope! Inte det enda, det enda hon kommenterat är att hon inte förstår hur maken ska hinna med att bygga ett barnrum på så kort tid.

Ja, det var några ord om min svärmor...


Kommentarer
Postat av: Josefin

Kanske dags att hitta en annan hundvakt?

Jag skulle säga ett sanningens ord till min svärmor om hon gjorde på det viset. Tacksamhet för hundvaktandet i alla ära, men mitt hem är mitt hem.

2009-06-02 @ 18:10:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0