Märkeshysteri eller ren avundsjuka?

Besökte Öppna förskolan idag igen. Jag har inte riktigt förlikat mig med att besöka ÖF ännu. Känner mig inte helt bekväm med att vistas i stor grupp med okända människor, massa bebisar med allt vad det innebär. Samtidigt ser jag hur otroligt spännande detta är för Cornelia, och bara på grund av hennes stora nyfikna ögon så måste jag ju dit! :-)

Men lite ledsen blir jag ändå. Fick en lite snäsig kommentar av en tjej där, som jag inte träffat innan. Eller snäsig kanske den inte var, men jag kanske tolkade det hela fel.

Cornelia hade dagen till ära på sig en Kik Kid suit. Själv hade jag min Fonda dress från Odd Molly. Så, inget märkvärdigt men ändå ganska snygga kläder.

Tjejen som satte sig intill mig kommenterade att C hade en häftig dress på sig. Jag tackade och berättade att jag tycker det är himla smidigt med just overaller, ffa då C är ett kräkbarn och det går lite kläder på en dag.
"Men det där är väl märkeskläder?" Fick jag som svar.
"Eh, jo, det är ett danskt märke" blev mitt svar.
"Jaha..."
Ser hur tjejen funderar lite, och sen kommer smällen.
"Men du, visst är det en Odd Molly du har på dig?"
Lite glad över att hon uppmärksammat att jag har en OM svarar jag självklart att det är det och att jag gillar OM väldigt mycket.
Då verkar vår dialog vara över, tjejen i fråga tittar på sitt barn och berättar för barnet att "ja du ___, såna fina märken har inte vår familj råd med, men vem bryr sig om märken, det är ju insidan som räknas, inte vilka märken man har på sig". Sen reser hon sig upp och går.

Så där sitter jag, kikar på Cornelia, min OM-tunika, hennes Kik Kidsuit och känner mig bara så jäkla trött på allt. Jag skiter väl fullständigt i om någon köper sina kläder på HM, Myrorna, Tradera elller Tiger!

Jag älskar mina Odd Molly-kläder och har valt att satsa lite pengar på min garderob. Men i slutändan tror jag det är en investering. De kläder jag valt att sälja vidare har jag sällan gått back på. De flesta kläder jag sålt vidare har jag faktiskt till och med tjänat pengar på. Vem tjänar pengar på sina kläder dom köpt på HM? Dessutom använder jag mina kläder säsong efter säsong, så i slutändan tror jag att jag har ett väldigt billigt klädkonto.
Och jag handlar på Tradera, Blocket och rea, både till mig och Cornelia. Så varför kan inte människor bara vara positiva, ge komplimanger och vara öppensinnade?

Sådana här tillfällen gör mig faktiskt ledsen!

Kommentarer
Postat av: Bina - everydaymolly

KRAM suck.. trist..

2010-02-11 @ 22:33:27
URL: http://everydaymolly.blogspot.com
Postat av: Petra

Men gud vilket trist sätt! Kan folk verkligen inte dölja sin avundsjuka bättre? Varför ska det vara så upprörande med vilka kläder man har på sig? Man har väl det man gillar och anser sig ha råd med vare sig det är OM eller HM. Vad vet hon? Du kanske sparat pengar i flera månader för att göra ditt drömköp? Hon ska väl skita i det.



kram på dig



2010-02-14 @ 23:03:29
URL: http://septemberflikkan.blogspot.com/
Postat av: Jeanette

Nämen fy vilken människa!!! :( Hade själv blivit jätteledsen om någon sagt så till mig. Hon om någon är ju exakt en sådan som hon själv beskriver - vem bryr sig om märken, insidan som räknas. F-n vad tist med denna jäkla avundsjuka. Så länge man har mat och kläder är väl det upp till var och en vad man väljer att lägga pengarna på.

STOR kram till dig / Morty på FL

2010-02-14 @ 23:25:07
URL: http://www.mortyshorna.blogspot.com
Postat av: Dr Molly

Att människor bara orkar sprida sin negativa energi runt sig... jag tycker enbart synd om en sån människa, hon måste va olycklig!



Kramar till dig!

2010-02-15 @ 11:40:40
URL: http://www.doktormolly.blogspot.com
Postat av: Sannibus

Men guuud vilken biatch! Bry dig inte om det. Det är avundsjukan i sin värsta skepnad. Att hon sedan tilltalar sitt barn och "lär" detta stackars barn att vara liks fördomsfull är ju bara rätt och slätt HEMSKT! Vi väljer alla vad vi lägger våra pengar på. Vi har inget hus, vi festar inte, röker inte osv så om jag vill lägga mina pengar på Odd Molly till mig och Molo, Småfolk etc till barnen så är det ingen annans business än min!! (Eller ja din i det läget ;) ) Vet du vad. Klä upp dig ÄNNU mer nästa gång och tok ignorera henne :D Kram

2010-02-15 @ 18:03:44
URL: http://www.sannibus.blogspot.com/
Postat av: Lena

Lågutbildad (med största sannolikhet), fattig OCH dessutom dum i huvudet och ouppfostrad. Kan inte vara kul att leva hennes liv, man får förstå att hon blir avundsjuk. Ta det inte personligt, hon är bara sur på att hon inte lever det liv hon vill leva.



Kram

2010-02-15 @ 18:37:07
Postat av: Milla C

Suck, vad tråkigt när folk beter sig sådär:-(. Visst, jag har inte heller råd att handla märkeskläder, men inte sjutton blir jag sur på min svägerska som har det. Och som du säger; skulle man bara investera i några "outfits" så skulle man nog både kunna använda dem mycket och sälja dem vidare när man är klar.

2010-03-04 @ 09:50:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0