Var är hälsovänliga maten McDonalds?

Den senaste veckan har debatter runt kost, dieter, viktnedgång och näringsbehov synts i både teve och tidningar. Tydligt är att det finns två läger, ett som förespråkar en kolhydratfattig kost (gi eller ännu mer strikta lchf) och motståndarna tallriksmodellen med hederlig kaloriräkning.

På kaloriräkningssidan finns Stephan Rössner och Claude Marcus, två professorer som utöver sina tjänster som läkare dessutom har lite sidouppdrag där de tjänar stora belopp. Herr Marcus sitter bland annat som kostexpert och rådgivare hos Mc Donalds. Så långt låter ju allt väl... 

Fram till mitt McDonalds-besök idag...

Jag: Jag skulle vilja beställa en kycklingsallad
Mcd: Det har vi inte på menyn
Jag: Okej, men då tar jag en grekisk sallad istället
Mcd: Den har vi inte heller kvar på vår meny
Jag: Nähä... Okej, men är det ok att beställa en burgare utan bröd?
Mcd: Jo, det ska väl gå bra.
Jag: Så bra, men då tar jag en McFeast utan bröd.
Mcd: Vi har inte Feast längre, de burgare vi har är de som finns här på displayen.
Jag: Okej (inser här att typ alla klassiker är försvunna av nån märklig anledning). Då tar jag en dubbel cheese utan bröd och en side sallad till.
Mcd: Vi har inte kvar side sallad, jag kan kolla om vi har nån bönsallad kvar
Jag: Det blir jättebra...

Så, kontentan av mitt besök på Mcd blev att dr Claude Marcus kan verkligen inte haft mkt att säga till om vid sina expert-konsultuppdrag. Avsaknaden av nyttiga, hälsosamma alternativ är total. Tidigare har Mcd haft tre olika sallader men nu finns inte ett enda grönsaksalternativ kvar på menyn. Illa McDonalds!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0